• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۱-۲۵ - ۱۱:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
خطیب‌زاده در نشست خبری:

بن بستی در وین نیست/ همه تحریم‌ها باید یک جا برداشته شوند

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه که بن بستی در وین نیست گفت: ایران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش گرفته و در برجام باقیمانده و منتظریم پاسخ ابتکاراتمان را از سوی طرف‌های غربی بگیریم.

بن بستی در وین نیست/ همه تحریم‌ها باید یک جا برداشته شوند

به گزارش «فرهیختگان»، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۵ بهمن ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدای این نشست خبری ولادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) را تبریک گفت. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و فنلاند در ۱۸ بهمن ماه و سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران که قرار است امروز با حسین امیرعبداللهیان دیدار کند، اشاره کرد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره روند مذاکرات در وین و تعلل آمریکا بیان کرد: بن بستی در وین نیست. مذاکرات همچون سابق برگزار می‌شود و رفت و برگشت ها بین هیأت‌ها در حال انجام است.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: ایران بعد از بازگشت هیأتش پیشنهاد داده شده را مجددا به بحث و بررسی گذاشت. دادن و گرفتن پیشنهادها امری عادی است و هیچ اتفاق خارق العاده‌ای نیست که پیشنهادی داده و گرفته شود. امروز در وین گفت‌وگو درباره موضوعات باقیمانده است. ایران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش گرفته و در برجام باقیمانده و منتظریم پاسخ ابتکارات ایران را توسط طرف‌های غربی بگیریم. هر چقدر اراده آمریکا و سه کشور اروپایی بالا برود فاصله برای رسیدن به توافق کمتر می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی اعلام کرد که ایران در نشست اوپک گازی در قطر شرکت می‌کند.

وی گفت: ایران اعلام می‌کند که آمریکا باید نسبت به رفتارهای ضد حقوق بشری و ضد انسانی خود تجدیدنظر کند. دنیا متفاوت شده و آمریکا باید این پیام را بگیرد.

خطیب‌زاده درباره این‌که آیا تا قبل از سال نو شمسی و پایان فوریه شاهد توافق خواهیم بود؟ گفت:‌اگر طرف اروپایی و آمریکا امروز به ابتکارات ایران پاسخ در چارچوب برجام بدهند و اگر حقوق ملت ایران و منطقی که ایران روی میز گذاشته رعایت شود احتیاج به پایان فوریه ندارد و همین فردا می‌توانیم در وین توافق را اعلام کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: زمان رسیدن به توافق رابطه معکوس با اراده آمریکا و طرف غربی دارد. این توافق منتظر تصمیمات سیاسی طرف مقابل مانده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تضمین‌ها و این‌‌که ایران دنبال چه تضمین‌هایی است بیان کرد: آمریکا قابل اعتماد نیست و باید تضمین‌های عینی اخذ شود که که آمریکا دوباره حقوق بین‌الملل و رژیم‌های بین‌المللی را به سخره نگیرد. ایران به دنبال تضمین‌های عینی است. ایران و ۱+۴ به دنبال دریافت تضمین‌ها از سوی آمریکا هستند. 

وی درباره تحریم‌ها بیان کرد: همه تحریم‌ها باید مطابق برجام مرتفع شود فرقی نمی‌کند دارای چه عنوانی هستند و با چه برچسب ساختگی هستند همه آنها که با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ناهمخوان هستند باید به صورت یک جا برداشته شوند.

خطیب‌زاده درباره آخرین تحولات اوکراین و اقدامات انجام شده برای ایرانیان مقیم این کشور نیز بیان کرد: ایران با دقت و حساسیت اتفاقات در اوکراین را پیگیری می‌کند. ما از افزایش تنش در بین اوکراین و روسیه ابراز نگرانی می‌کنیم. به عنوان کشوری که با هر دو کشور روابط حسنه داریم تلاش می‌کنیم دو طرف را به حل و فصل  اختلافات از طریق مسالمت آمیز دعوت کنیم آمادگی داریم از مساعی خود استفاه کنیم که دیدگاه‌های دو طرف به هم نزدیک شود. منطقه اوراسیا نمی‌تواند شاهد تنش و جنگ دیگری باشد. آمریکا با رفتار خسارت بارش طی دهه‌های گذشته در افغانستان، خاورمیانه و این منطقه نشان داده از اشتباهات خود درس نمی‌گیرد و باید تلاش کنیم تنش حتی المقدور کاهش یابد. وزارت خارجه درباره اتباع ایرانی اقدامات مهمی را انجام داده است و سفارت ایران اطلاعیه‌های لازم را صادر کرده و با ایرانیان مقیم در ارتباط است. یک خط مستقیم در مورد ارتباط هم به صورت خط زمینی و هم در فضای مجازی برقرار شده است. به صورت منظم با دانشجویان و ایرانیان در ارتباط است. وضعیت سفر از عادی به قرمز تبدیل شده است. خط ۲۴ ساعته در معاونت کنسولی برای تماس اتباع ایرانی اعلام شده است. وزارت خراجه با دقت اوضاع اوکراین را پیگیری می‌کند.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: سفارت به صورت منظم در ارتباط است و از طریق انجمن اسلامی با دانشجویان در ارتباط است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره خنثی سازی تحریم‌ها خاطرنشان کرد: دولت از روز اول یک ماموریت ویژه به تمامی ارکان خود داد که در مسیر خنثی سازی تحریم‌ها به صورت جدی عمل کنند. وزارت خارجه در این راستا ماموریت ویژه‌ای داشت و دارد. خنثی سازی تحریم‌ها به معنای ایجاد یک روابط خارجی مقاوم نسبت به تحریم در وزارت خارجه مفهوم سازی شد. با تمامی کشورها در منطقه و خارج از منطقه فارغ از آنچه در وین رخ می‌دهد و فارغ از نتیجه وین کار جدی را آغاز کردیم و برخی به ثمر نشسته و اقدامات در حوزه سیاست خارجی بلندمدت است و خوشحالیم برخی در این مدت کوتاه نتیجه داده است. نگاه ما به وین برای طراحی روابط خارجی نیست. روابط و سیاست خارجی را مبتنی بر منافع ملی مردم ایران می‌چینیم. مسیر رفع تحریم مسیر موازی است که می‌توانند در نقطه‌ای تلاقی کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان نیز اظهار داشت: تحول جدیدی نداریم و ایران آمادگی خود را داشته است این نشست را برگزار کند. هر کس اشتباه محاسباتی کند نتیجه آن خوب نخواهد بود منتظر اراده ریاض هستیم برای ازسرگیری این گفت‌وگوها و اعلام آمادگی هم کردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که در برخی کشورها جلوی راهپیمایی ۲۲ بهمن گرفته شده است نیز بیان کرد: در برخی کشورها مجوزهای کرونایی داده نشده است و در برخی جاها صحبت کردیم و مجوزها اخذ شده است ولی به صورت عمومی در این خصوص مشکلی نداشتیم./ فارس

 

این خبر در حال تکمیل است...

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار